Umělec Karel Kopic

Karel Kopic a airbrush ilustrace

Výtvarník Karel Kopic

Jeho obrazy s tučňáky znají na celém světě. Jeden z nejlepších airbrusherů planety Karel Kopic pochází z Ústí nad Labem. Profesionálně bubnoval s řadou kapel, včetně Tučňáků Michala Tučného. S jeho slavnými aibrushovými tučňáky to prý ale nijak nesouvisí.  

Je držitelem mnoha ocenění v airbrush kategorii. Například získal první místo v anketě mezinárodních airbrush cen v Německu v roce 1995 za ilustraci Marilyn Monroe. Při vyhlašování cen v Americe získal v roce 2000 třetí místo za své oblíbené tučňáky. Publikuje v airbrush magazínech vycházejících po celém světě.

Spolupracoval s předními reklamními agenturami a vydavatelstvími v České republice. Nakreslil stovky reklamních ilustrací a obaly například na dánské sušenky Jacobsen's, na čokoládu Milka, ilustrace pro reklamní akce Coca Cola.

Nejraději dělá obaly rockovým kapelám, jeho dílo mají doma hudebníci ze skupin Bon Jovi, Yes, nebo zpěvák a varhaník Ken Hensley. Ručně namaloval také pozadí pro českou počítačovou hru Polda 6 a 7.

V technice airbrush se stal uznávaným umělcem a jedním z nejlepších airbrusherů na celém světě.

Podívejte se, jak vznikají ručně kreslená pozadí Karla Kopice.

Technika airbrush

Americká retuš, vzdušný štětec nebo fučeníčko. Obrazy vytvořené původem americkou výtvarnou technikou, spočívající ve stříkání barvy speciálními pistolemi pomocí šablon podobně jako sprejeři spreji na zdi. Jeho díla jsou podle jeho slov stále složitější. „Právě pracnost mě fascinuje, a čím složitější obrázek je, tím větší je výzva,“ vysvětluje výtvarník. Technika airbrush je poměrně náročná, používá se kompresor, stříkací pistolka a akrylové barvy, nakonec se musí vše překrýt lakem kvůli ochraně a vzhledu. “Při malování musím vše vyřezat a zkrývat specielní maskovací folií a neudělat chybu, neboť následná oprava je na airbrush kartonu téměr nemožná. Vytvoření jednoho díla je časově individuální dle náročnosti, tedy 2-4 týdny. 

Hudebník Karel Kopic

Začínal jako jazzový hráč. Hrál se spoustou ústeckých kapel, poté hostoval s v té době československou jazzovou elitou, například skupinou Impuls, Kvartet Milana Svobody a s Vlastou Průchovou. Mimo své dlouholeté působení za bicí soupravou u Tučňáků účinkoval sedm let s Novými Schovankami, později Sally Rose Bandem. Z jazzu je to Albis Jazz Band, hrál také se slavnými saxofonisty – Janem Kubíkem (Flamengo a Bohemia) a Jaroslavem Jakubovičem (USA). Zajímavá byla i spolupráce s Deanem Reedem, odehrál několik koncertů s Marií Rottrovou, spoluprácoval s Lenkou Filipovou, Michalem Davidem, Pavlem Bobkem, Petrem Jandou, Zdeňkem Rytířem, Ondřejem Hejmou, Karlem Šípem, Alicí Springs, Věrou Martinovou… Jako studiový hráč také natočil necelou stovku hudebních alb.

Airbrush ilustrace Karla Kopice na bicích nástrojích Sonor Františka Höniga